"il.lustració"

etapa agrària

"il.lustració"

L'Alta Edad Mitjana

Tema 3

EL SORGIMENT DE LA CIVILITZACIÓ EUROPEA 

nivell general

  1. Avaluació inicial
  2. Introducció: Les transformacions del Baix Imperi Romà als segles IV-V
    • apunts sobre la crisi de l'imperi romà
    • exercicis
  3. El sorgiment de la civilització europea a l'Alta Edat Mitjana
    • apunts
      • L'economia de subsistència
      • La societat estamental
    • exercicis
  4. L'imperi carolingi i el sorgiment del vassallatge
  5. L'evolució dels Estats europeus a l'Alta Edat Mitjana
    • exercicis
  6. Exercici de repàs


Avaluació inicial

  1. Defineix
    • economia d'autoconsum.
    • crisi de subsistències
    • guaret
    • societat estamental
    • domini eclesiàstic
    • relacions senyorials
    • vassall
    • senyor
    • corvea
    • delme
  2. Què saps de:
    • Justinià
    • San Benet
    • Carlemany
    • Almansur
    • Otó I

Introducció
Les transformacions del Baix Imperi Romà als segles IV-V

Recorda el que vas estudiar del Baix Imperi romà  i, especialment, torna a llegir el document El sorgiment de la civilització europea.
Després, estudia la següent informació:

APUNTS per estudiar:
Com saps també pels apunts sobre la crisi del Baix Imperi, al llarg del s. IV, les guerres civils, els atacs dels germans i la inseguretat reinants exigien l'increment de l'exèrcit, el que suposava més despeses per l'Estat i, per tant, l'augment dels impostos (ja que no hi havia més conquestes), però l'emigració de la població urbana (provocada per la crisi econòmica del segle anterior, la inseguretat i el mateix augment dels impostos) encara va provocar un major descens dels ingresos fiscals i, en disminuir l'autoritat de l'emperado per la manca de soldats i de funcionaris, el sistema polític imperial es va transformar i en la pràctica, a Occident, es va produir el repartiment del seu poder polític entre els germans aliats (que governaven en les terres de l'Imperi federades) i els grans terratinents romans (que governaven en els seus latifundis gràcies al dret d'inmunitat que l'emperador s'havia vist obligat a concedir-les). Aquest dret d'inmunitat suposava que els funcionaris de l'emperador no podien entrar en el seu territori ja que els grans propietaris s'encarregaven de la recaptació dels impostos que pagaven els pagesos per a la defensa de les seves terres davant dels atacs dels enemics i també asumien altres funcions polítiques com la judicial (delictes menors comesos pels pagesos) i l'aplicació de la llei en nom de l'emperador, a canvi d'aquests serveis a l'Estat van rebre privilegis, o sigui, drets especials (com el de no pagar impostos).

Per altra banda, la influència de la religió cristiana va incrementar-se  a partir del sorgiment de la jerarquia eclesiàstica en el segle III, que degut a la situació clandestina per les persecucions va establir dogmes rígids (impossibilitat de discussió en les assemblees, acatament estricte de les ordres) abandonant lentament les idees igualitàries i democràtiques dels primers segles (al menys en aquesta vida) a mesura que s'extenien els principis conformistes i respectuosos amb l'ordre establert. Al llarg del segle IV, la influència social del cristianisme no va deixar d'augmentar  tant per la integració de les classes acomodades, com per la seva legalització (al 313, Edicte de Milà, per l'emperador Constantí) i posterior oficialització (al 395, per l'emperador Teodosi). En l'Ata Edat Mitjana els eclesiàstics seran els únics monopolitzadors de la instrucció i del saber i el Papa es convertirà en el sobirà més poderòs entre els regnes cristians d'Occident.

Exercicis:

  1. Interpreteu el quadre sinòptic següent redactant un text que expressi les idees del quadre:

                    quadre sinòptic


  2. Poseu-le títol.
  3. Quan i on el situeu?
  4. Va passar el mateix a la zona oriental de l'Imperi?. Explica'n les causes.
  5. Quina era la font de riquesa a l'Imperi d'Occident?
  6. Qui era la classe dominant?
  7. Quin tipus de sistema social i polític s'estableix?
  8. Llegeix el text següent i respon les qüestions:
    LA EUROPA PREINDUSTRIAL
                El saqueo de Roma por los godos en el año 410 y la abdicación del último emperador occidental en el 476 marcaron el fin del Imperio Romano de Occidente. El Imperio Romano de Oriente mantuvo su dominio sobre una zona cada vez más pequeña hasta 1453. La decadencia del Imperio Romano de Occidente estuvo acompañada por las invasiones de los pueblos que la posteridad ha llamado bárbaros, lo cual es una subestimación de su nivel cultural. No se trataba de salvajes, sino que muchos de ellos habían vivido durante siglos a la sombra de Roma; habían importado sus productos y sus hombres habían servido en las legiones.  (...) Aunque destrucción sí hubo. Desde el Rin hasta España y a lo largo y ancho de los Balcanes, los invasores arrasaron campos y saquearon ciudades. El comercio, sostén de la vida urbana, pasó a efectuarse con cuentagotas. Cada región tuvo que componérselas por sí misma, y se alcanzó un nivel de autosuficiencia parecido al prerromano de la Edad de los Metales. El nivel de desarrollo material cayó. Las técnicas que los romanos habían perfeccionado, sobre todo la construcción, el urbanismo y las artes gráficas y plásticas, cayeron primero en desuso y luego en el olvido. Había miedo e inseguridad por todas partes.
                    Pero no todo se había perdido. El legado cultural de Roma -o una parte del mismo-se conservaba en algunos lugares concretos: Bizancio, parte de Italia y, sobre todo, en el seno de la Iglesia Católica, cuyo sumo pontífice, el obispo de Roma, pasó a asumir, en cierto sentido, el cetro de los extintos emperadores.

                                                    Norman J.G. Pounds. La vida cotidiana,  págs. 131-132. Editorial Crítica
    1. Amb quin nom es coneix també a l'Imperi Romà d'Orient? Per què afirma l'autor que "va mantenir el seu domini sobre una zona cada vegada més petita"? què va passar en 1453?
    2. Segons l'autor, la decadència de l'Imperi Romà d'Occident es va deure a les invasions dels bàrbars? Raona la resposta.
    3. Explica el significat de "Cada regió va haver de compondre-se-les per si mateixa, i es va arribar un nivell d'autosuficiència semblant al prerromà de l'Edat dels Metalls."
    4. Qualifica l'estructura econòmica que reflecteix el text
    5. Quina solució va trobar la majoria de la gent davantl la "por i inseguretat (que havia ) pertot arreu"?.
    6. Què vol dir l'autor amb "el bisbe de Roma, va passar a assumir, en cert sentit, el ceptre dels extints emperadors".
    7. Resumeix el text.


El sorgiment de la civilització europea a l'Alta Edat Mitjana (S.V-XII)

Estudia el capítol del llibre sobre Europa a l’Alta Edat Mitjana. Amb el títol terminologia  del T 3 confecciona el llistat dels conceptes que aniran sorgint al llarg del tema. Si vas a http://es.calameo.com/read/000337735bb67b4eb48ca  trobaràs un llibre molt interessant sobre els regnes germànics.

APUNTS per estudiar:                                    L'economia de subsistència

En l'època medieval el sistema econòmic es basava en l'agricultura. Reialesa, noblesa i clergat posseïen terres que els camperols, que representaven més del 80% de la població, s'encarregaven de conrear. Lliuraven les collites per al proveïment de la casa del senyor com impostos i la resta anava a parar al proveïment d'ells i les seves famílies. Les tècniques de cultiu i les eines continuaven sent les romanes i, com, pràcticament, no hi havia comerç (al marge d'alguna caravana de mercaders que passava de tant en tant pel feu), el senyors no tenien interès a augmentar la producció ni a estimular la investigació de tècniques més avançades i, almenys fins gairebé el segle XII, la producció agrària i la industrial (realitzada pels propis camperols o treballadors al servei del senyor) es destinava exclusivament a l'autoconsum dels habitants dels feus. El feu, des d'un punt de vista econòmic, era una unitat de producció i de consum.

         

La societat estamental

La societat dels nous regnes germànics esdevenia una societat rígidament estamental, amb enormes diferències de riquesa i també de drets entre els membres dels dos estaments privilegiats i el tercer estament. Els estaments privilegiats eren l'eclesiàstic i el nobiliari, constituien una minoria de la població (menys del 10%) i estaven formats pels grans terratinents laics o eclesiàstics (ara coneguts amb el nom de senyors) que gaudien de drets especials (privilegis com l'exempció d'impostos, lleis especials -només podien ser jutgats per iguals, els càstics eren menys humiliants i patidors- i només ells podien tenir funcions directives -ocupaven els alts càrrecs de l'Estat). Aquests privilegis es denominaran drets senyorials (o feudals). Entre els membres d'aquests estaments hi havia, però, diferències de riquesa i nivell de vida i així distingirem entre l'alta noblesa (grans terratinents vassalls del rei) i la petita noblesa (petits o mitjans propietaris vassalls de l'alta noblesa), i de  la mateixa manera entre el clergat: l'alta jerarquia eclesiàstica (fills de l'alta noblesa que portaran una vida semblant als seus germans laics) i el baix clergat (fills dels pagesos que s'ocuparan de funcions manuals), en general, tots amb escassa vocació pel sacerdoci, per això va haver-hi diverses reformes per regular la seva vida. Una de les més importants va ser la de Sant Benet (la seva regla es basava en combinar el treball manual i el treball intelectual). Els membres dels monestirs, els monjos, el clergat regular, exergeixen les funcions intelectuals de l'època i la resta de l'alt clergat  i la  noblesa tenien funcions polítiques i militars.

El tercer estament està integrat per la majoria de la població, és a dir, els pagesos dels quals una minoria són petits propietaris ( els aloers, potser un 2 o 3 %) ja que la immensa majoria són colons (el 90%) , la majoria dels quals eren serfs (quasi sense drets) i la resta lliures (amb drets limitats). Cap membre del tercer estament té privilegis o sigui, són els que paguen impostos (als senyors, a l'església i al rei), tenen pocs drets civils i no tenen cap dret polític ja que estan sotmesos a l'autoritat dels senyors i del rei.

Exercicis:

  1. Al 476 sorgeixen una sèrie de regnes germànics. Explica per què i indica en quina província romana es situen els següents:
    Visigot =>
     Angles i saxons =>
    Ostrogods =>
    Francs =>
  2. Comprova l'adaptació dels pobles germànics a les estructures i a la cultura romana existents seleccionant la resposta correcta:
    • tenen una economia agrària de subsistència
    • mantenen una jerarquització social
    • respecten les propiedats latifundistes
    • tenen un sistema polític oligàrquic
    • hi ha aliances polítiques amb els terratinents romans
    • lengua oficial el llatí
    • conserven la moneda romana
    • conserven calçades i muralles
    • religión oficial el cristianisme
  3. Qüestions sobre el text següent:
                El sistema econòmic feudal és un sistema de producció basat en una agricultura i una ramaderia d'autoconsum. Així doncs, cada feu havia d'autoproveir-se, és a dir, produir tots els productes que necessitava: menjat, teixits, eines...  El tancament del comerç mediterrani i l'escassa circulació de numerari van reduir el comerç al mínim. Des de la crisi del s. III havia començat un procés de despoblament de les ciutats: l'intercanvi camp-ciutat va desaparèixer gairebé del tot.     
                A les terres del domini senyorial hi trevallaven els serfs, que eren quasi esclaus, i es dividien en terres de conreu, boscos i pastures. La producció d'aquestes terres era majoritàriament del senyor. Hi havia el castell del senyor, centre econòmic i militar del feu, construït en un lloc estratègic al voltant de la torre de l'homenatge. Els pagesos eren, teòricament, homes lliures.
                Cada poble o vil.la tenia uns habitatges i unes terres de conreu  que alimentaven el pagès i la seva familia.  De totes formes, una part de les collites s'havia de lliurar al senyor en concepte de diferents tributs, a més, la má d'obra de les terres del senyor també la formaven els pagesos dels masos que es veien obligats a treballar-les de franc uns quants dies a la setmana (aquests treballs gratuits i d’altres que els pagesos estaven obligats a fer eren les corvees). Una gran part, doncs, de la producció del feu anava a parar a mans del senyor que destinava aquests excedents de producció  al consum  familiar i dels criats, i al manteniment de la gent que estava al servei del noble (exèrcit personal, administrador, etc.).
                S'usava el guaret com a sistema de cultiu. Generalment guaret i cultiu alternaven cada any, i, com que  faltaven els diners  i  no existien en general ni les ciutats ni els  mercats, la gent es veia forçada a independitzar-se del món exterior i a renunciar tant a la adquisició de productes com a la venda dels propis. D'aquesta forma es creà una situació en la qual  no hi havia cap estímul per produir béns més en llà de las propies necesitats.
                Per aixó en l'economia del principi de l'Edad Mitjana falta l'interés per a la superproducció i per tant no hi ha cap preocupació per innovacions tècniques.
                                                                                   A. Fernádez i altres:  L'Europa feudal.Occident. Ed. Vicens Vives
     Qüestions :

    1.Situa el text en el temps i en l'espai. Posa’l títol.
    2.Què vol dir l'autor amb " una agricultura i una ramaderia d'autoconsum"?.
    3.Explica o fes un dibuix de com estava dividit un feu (és a dir, les diferents parts de què constava).
    4.Explica o fes un dibuix sobre el sistema de conreu de l'edat mitjana.
    5.Què significa la idea "la gent es veia forçada a independitzar-se del món exterior i a renunciar tant a la adquisició de productes com a la venda dels propis"?.
    6. El text afirma que no hi ha innovacions técniques. Explica'n les causes.
    7.Quin tipus d'economia i de societat reflexa el text? (indica en quines idees et bases). 
    8. Fes el resum del text.

  4. Llegeix les entrevistes a Serafí Terrós  i   al senyor Bernat Trencacolls que fa la revista "Scriptorium, la revista de l’historidor prudent" fundada per Eulalia Bauer i Antoni Gimeno.
  5. Fes un esquema sobre les característiques del sistema econòmic, social i polític de l'Europa Occidental corresponent a la civilització europea.
  6. Ves a la web següent on trobaràs esquemes, mapes, imatges i videos per introduir-te en l'època que estem estudiant i, de pas, repassar l'imperi bizantí: http://www.slideshare.net/JoseAngelMartinez/la-fragmentacin-del-mundo-antiguo
  7. El nº 34 de la web anterior presenta un eix cronològic, observa'l   i respon les qüestions següents:
      1. Indica la cronologia de l'Edat Mitjana.
      2. Explica qui eren els francs.
      3. Quina era la capital dels francs?
      4. Com es dirà el seu territori a partir del segle IX?
      5. Qui eren els visigots?.
      6. Què va passar en la batalla de Vouillé (507)?
      7. Comenta quins aspectes van tenir en comú (per exemple, algun enemic) i quines diferències.
      8. Quin tipus d'economia i societat hi havia al regne visigot?
      9. Quina era la capital dels visigots?
      10. Com es dirà el seu territori a partir del segle IX?
      11. La majoria dels habitants del regne visigot eren visigots?. Raona la resposta.
      12. Hi va haber alguna relació entre visigots i bizantins?
      13. Quina religió tenien els visigots?. Què va fer Recaredo?
      14. En el regne visigot eren majoria els serfs hispanorromans?. Justifica la resposta.
      15. Què va passar a Guadalete?
      16. Qui era i què va protagonitzar Carles Martel?
      17. Indica la cronologia del mapa següent i llegeix la informació sobre l'origen germànic d'algunes paraules:

        Arrel de l'estada visigòtica es van incorporar al llatí alguns vocables, per exemple:

        • guerra
        • orgull
        • riquesa
        • robar
        • guardar
        • botí
        • bandit
        • bandera
        • espía
        • guante
        • arpa
        • roba
        mapa

  8. El nº 30 de la web anterior presenta el mapa següent. Escriu la informació que et proporciona.
                                
                             mapa dels tres imperis

.

"il.lustració" Estudia el capítol sobre el feudalisme del llibre de text (economia, societat, sistema polític i cultura). També pots consultar la web http://www.xtec.es/~csoria1/apunts/catala/sofeudal.htm.

APUNTS per estudiar:                L'imperi carolingi i el sorgiment del vassallatge

El regne dels francs va ser el de major duració i el de major influència en la civilització europea. Els reis germans hereten l'autoritat política imperial , però també les dificultats per mantenir-la ja que es manté el descens dels ingressos fiscals basats fonamentalment en l'aportació de la pagesia, per això els reis germànics continuen la política imperial de cedir poder polític als grans senyors (els terratinents) a canvi de la defensa del territori, el manteniment de l'ordre, la recaptació d'impostos i diverses funcions jurisdiccionals Aquests grans senyors arriben, doncs, a tenir un gran poder polític i la possibilitat de que no acatessin l'autoritat reial era cada vegada més evident. A finals del segle VIII, el rei franc Carlemany, davant aquest perill interior i l'amenaça exterior (dels musulmans hispans) a fi d'assegurar l'autoritat reial estableix el vassallatge. El vassallatge era un contracte personal de caràcter polític entre el senyor (el rei) i el vassall (un gran terratinent) que establia un intercanvi de drets i deures entre el senyor i el vassall basat en el jurament personal. El senyor entrega un benefici vitalici (terres de l'Estat) i assegura protecció al vassall en cas de ser atacat, el vassall es compromet a prestar ajuda militar i moral (formant part del Consell reial) al seu senyor i ocupar-se de l'administració del territori cedit (funcions político-administratives com la recaptació d'impostos, impartir justícia, manteniment de l'ordre i la defensa). En cas d'incompliment del contracte, a més del deshonor, es perdia el benefici. Així Carlemany va quedar unit per aquestes relacions personals amb part dels grans terratinents francs que li devien obediència no per ser el rei, sinó per ser el seu senyor amb aquest compromís personal que significava el vassallatge. A més, Carlemany impulsa que els seus propis vassalls es converteixin en senyors de nous vassalls (amb nobles de propietats menors) sempre establint l'intercanvi entre benefici i serveis. Amb l'ajuda militar de la noblesa, els seus vassalls, Carlemany va conquerir un extens territori (guanyat als alamans, burgundis, lombards i musulmans -la Marca Hispànica-) que va utilitzar com a terres per ser cedides en benefici i assegurar-se la fidelitat de nous vassalls i el seu prestigi va augmentar encara més al ser coronat emperador (continuant la tradició imperial romana) l'any 800.

Les relacions de vassallatge són la base del sistema feudal i donaran lloc a una de les característiques més representatives de la civilització europea en els seus inicis: el feudalisme. Els successors de Carlemany es van trobar amb grans dificultats ja que l'amenaça exterior sobre l'imperi va augmentar (a més dels musulmans, els víkings, els magiars i pobles eslaus) i l'interior també pel perill de rebel·lió dels grans senyors (no vassalls), així que la solució dels hereus de Carlemany per assegurar l'autoritat reial i la defensa de l'imperi va ser el vassallatge,és a dir, van continuant cedint terres de l'Estat per estar segurs de la fidelitat dels grans terratinents però com ja no es conquerien més territoris, el nombre de terres i d'homes sota l'autoritat reial va disminuint cada vegada més i també els ingressos fiscals, de tal manera que l'Hisenda pública quasi estava basada en els impostos del pagesos de les terres personals de la familia reial. Això va comportar la debilitat de la monarquia i, a la llarga, la independència dels vassalls que es van convertir en senyors feudals ja que els beneficis vitalicis van passar a ser feus hereditaris i els senyors exercien el poder polític absolut en nom propi i no com representants del rei sobre els habitans del feu (el feu passa a ser com una propietat del senyor feudal i els seus habitants seran els seus vassalls). Tampoc l'imperi va poder matenir-se i es va fragmentar (Tratat de Verdú, 843) entre els néts de Carlemany: regne de Germania, regne d'Itàlia i regne de França (la unió dels dos primers donarà lloc al Sacre Imperi Romano Germànic). Així, a la fragmentació territorial s'uneix la fragmentació política i el Papa passarà a ser la força política més important a partir d'aquest moment per la seva influència social, cultural i econòmica (l'església va acumular grans extensions de terra). Com les relacions de vassallatge es van difundir cada vegada més, la major part dels nobles i eclesiàstics  estaven relacionart entre ells per vincles de fidelitat i dependència i, com a conseqüència, la noblesa va esdevenir cada vegada més forta i la monaquia cada vegada més dèbil i el rei arribarà a ser, simplement, el primer, però no sempre el més poderós, dels senyors feudals d'un país. Amb el temps, el feu i les propietats dels terratinents (le domini senyorial) es confondran i serà difícil distingir un de l'altre (encara que en el feu podran subsistir aloers).

Fins ara hem parlat de les relacions de vassallatge, relacions entre dues persones que són propietaris, és a dir, entre privilegiats, siguin nobles o eclesiàstics, i que comporten cesió de benefici econòmic i poder polític del senyor al vassall (que li deu ajuda consell i ajuda moral). El compromís s'oficialitza en la cerimònia de l'homenatge en la que el vassall presta el jurament de fidelitat i en la cerimònia d'investidura en la que el senyor li concedeix el feu (terres o un castell).

Però en l'època feudal també es desenvolupen unes altres relacions, les relacions senyorials, que també són entre un senyor i un vassall però de diferent categoria: són entre un privilegiat (el senyor, noble o eclesiàstic, propietari i privilegiat) i el vassall (pagés, coló serf o lliure, no privilegiat) i comporten també drets i deures: el deure del senyor és el de protegir al vassall i cedir-li un lot de terra -la tinença o manso-. No cedeix tot el dret de propietat sobre la tinença sinó l'usdefruit, és a dir, bàsicament, el dret a quedar-se amb una part de la producció de la que viurà el vassall, a canvi, els deures del vassall són la prestació d'una sèrie de treballs en la resta del domini senyorial (-les corvees- més abundants en el cas dels serfs que han de treballar gratuitament una part de les terres del senyor, la reserva senyorial), el pagament d'impostos (en espècie i més endavant també en diners) i formar part de la mesnada del senyor (l'exèrcit senyorial) en cas de guerra. Naturalment, el deure d'un és el dret de l'altre component, així els deures dels vassalls són els drets senyorials. D'altra banda, els pagesos havien de pagar a l'església un tribut denominat delme que consistia en una dècima part de la collita però també tenen dret a utilitzar unes terres de pastura del domini (les terres comunals). .

Exercicis:

  1. Llegeix els textos següents:                                                

                        El régimen señorial tiene sus raíces en el sistema de colonato constituido en los últimos siglos del Imperio romano. Las invasiones de los pueblos bárbaros (s. v) acentuaron la necesidad de protección de las poblaciones rurales, las cuales careciendo de la defensa que podían proporcionarles los órganos estatales buscaron amparo cerca de los ricos y poderosos terratenientes. Muchos pequeños propietarios no dudaron en ceder sus tierras a aquellos señores, pasando a la condición de siervos, con tal de conseguir un mínimo de seguridad.
    En los siglos siguientes, especialmente en el ámbito de las clases sociales más humildes, proliferaron estos actos de sumisión por medio de los cuales los débiles ponían su confianza en los poderosos o, como se decía entonces, «se encomendaban» a ellos.
    Las invasiones que se abatieron sobre Europa en el siglo x aceleraron este proceso. Los pequeños propietarios renunciaron a su libertad personal y a su tierra en beneficio de un señor, con tal de asegurarse protección y seguridad. Asimismo, los colonos que trabajaban en las vastas haciendas agrícolas y que, hasta entonces, habían vivido en caseríos dispersos, se agruparon alrededor de la morada del señor, quien procedió a fortificarla.

                                                                        
    El rey podía entregar a la aristocracia, a cambio de determinados servicios, tierras del patrimonio real para que las disfrutasen. Los habitantes de dichas tierras dejaban entonces de depender del rey y pasaban a depender del señor. Con el tiempo, el rey cedió también a los señores, tanto eclesiásticos como laicos, parte de sus funciones de gobierno. A esto se le llamó inmunidad.
    En las tierras declaradas «inmunes», el feudatario reúne y conduce a la guerra a las fuerzas militares de su territorio, exige el pago de los tributos en nombre del soberano e incluso él tiene derecho a imponer contribuciones a sus subordinados y en su propia ventaja, ejerce el poder judicial no sólo respecto de los siervos, sino también de las personas libres a él subordinadas, puede guerrear por cuenta propia, construir fortalezas y, en algunos casos, incluso acuñar moneda. Mediante concesiones efectuadas con regularidad o a través de usurpaciones, el feudatario termina poseyendo casi todas las prerrogativas de un soberano.
    A esta situación se llega muy lentamente y por etapas sucesivas. Al principio, la inmunidad puede consistir sólo en la exención de tal o cual tributo, exención concedida, por lo general, a alguna iglesia, o a algún monasterio que posea vastas extensiones de tierra.
                                                                                    A. Ballarini i altres. Trabajos prácticos de historia (1ª parte)

    CONCESION DE UN FEUDO
    En nombre del Señor, Yo, Rogelio de Besiers, te doy en feudo a ti, Arnaldo de Corleano, y a tu yerno Beltrán de Peirala, a vuestros hijos y a sus descendientes, mi castillo llamado de Claramont, que fortifico y mando fortificar en mi condado Redense, en mi honor, con las fortificaciones que hay en el castillo y que en lo sucesivo se construyan, a excepción de una casa que me reservo para hacer toda mi voluntad. Os entrego el castilto para que lo tengeis en feudo mío, salvo mi fe, mis derechos señoriales y mi justicia...
                           Año 1138 de la Encarnación del Señor, el día 15 de las calendas de junio, bajo el reinado del rey Ludovico.

                                                                                  Citado en B. Cuaz: En tiempos de los castillos feudales, p.11

  2. El règim feudal suposava drets i deures pels senyors i pels vassalls:

     

    Drets del senyor (deures del vassall lliure)

    Deures  del  senyor  (drets del vassall lliure)

    Governar (poder executiu, legislatiu i judicial; en aquesl últim cas, percepció de les multes imposades )

    Defensar  les terres del domini

    Servei d’armes els dies convinguts

    Donar refugi dins les muralles del castell als vassalls i les seves families en cas d’atac i rescatar als presoners  i reposar els animals o eines perdudes en la guerra  

    Cobrament d’una part de la collita produïda en el manso i altres impostos  (majoria en espècie)

    Cesió d’un lot de terra a perpetuitat  de la que una part de la producción pertanyia  al vassall

    Treballs gratuïts (corvees) com netejar els fossos del castell o els camins

     

    Cobrament d’impostos extraordinaris (en casar-se algún fill o si era armat cavaller)

     

    Dret exclusiu de caça  en el bosc

     

    Dret d’alberg  en casa del vassall (el señor i el seu sèquit)

     

    Dret a quedar-se tot tipus d’objectes que  entressin  en el seu feu (cobrant pel permís de pas)

     

    Dret de banalitat per l’explotació del forn,  el molí, el lagar ((cobrant per la seva utilització)

     

     

     


    Qüestions sobre la taula:
    1. Com es diuen les relacions anteriors?.
    2. Amb quin altre nom es coneixen les terres del senyor?, i les del vassall?
    3. Existien algun altre tipus de vassalls dins les propietats senyorials?
    4. Qui sortia beneficiat de les relacions entre el terratinent i el pagès?. Raona la resposta.
    5. Aquestes relacions suposaven beneficis econòmics pel propietari de les terres: explica quins eren aquests beneficis.
    6. Soposaven també beneficis polítics?. Raona la resposta.
    7. Aquestes relacions suposaven beneficis econòmics pel treballador de les terres: explica quins eren aquests beneficis.
    8. Al marge de les relacions entre els pagesos i els terratients també hi havia unesaltres determinades relacions socials. Comenta les seves característiques.


  3. Estudieu la informació que proporciona sobre Carlemany la web ja consultada http://www.slideshare.net/JoseAngelMartinez/la-fragmentacin-del-mundo-antiguo   (a partir del nº 51), i responeu el qüestionari següent:
    1. Qui va fundar la dinastia carolingia?
    2. Creus que el fet de ser una dinastia tant recent va influir en la necessitat de Carlemany d'assegurar la fidelitat dels grans senyors?. Raona la resposta
    3. Com ho va fer?
    4. En quin any Carlos Martel va derrotar als musulmans? On?
    5. Quins estats actuals pertanyien a l'Imperi Carolingi?
    6. Una de les estratègies de Carlemany per la unificació del territori va ser la unitat religiosa. Quina religió va imposar?
    7. Quines altres religions hi havia a l'Europa d'aquella època?
    8. Quan es va coronar emperador?
    9. Qui el va coronar?
    10. Hi havia algun altre emperador a l'Europa d'aquella època?.

  4. Comprensió del text següent:       
                                                                         La Europa Carolingia
                En la Europa Carolingia alcanza la madurez el sistema feudal. Ahora la producción agrícola y los asuntos militares eran competencia de clases diferentes, estando rígidamente definidas sus relaciones, sus derechos y sus obligaciones.
                    La base del sistema la constituía el feudo, una gran extensión de tierra propiedad de un señor y cultivada por los vasallos que vivían de ella. Los vasallos, o colonos, gozaban de la protección del señor en épocas de conflicto y, a cambio, le daban su trabajo. A su vez, el señor poseía la tierra en  nombre del rey o del emperador, y a cambio le prestaba servicio militar. Los dominios habitualmente se dividían en tres partes: la reserva, que pertenecía exclusivamente al señor, las tenencias (o mansos) cultivadas por los vasallos, y las tierras comunales sobre las que todo el mundo tenía ciertos derechos determinados. A los vasallos se les obligaba habitualmente a trabajar en la reserva durante tres días a la semana, y también es posible que tuviesen para con el señor otras obligaciones. Posiblemente el rasgo más característico del sistema feudal era su falta de movilidad: el vasallo no sólo se encuentra prisionero dentro de su propia clase, sino que está, además, atado a la tierra. Los intentos de escapar del sistema eran merecedores de severos castigos. Los señores feudales podían ser abades u obispos, caballeros o barones. El surgimiento de esta poderosa clase llamada a desafiar la supremacía de reyes y emperadores, iba a ser uno de los principales factores políticos de la alta Edad Media.
                    La Europa Carolingia no era rica: seguía teniendo una economía agrícola y un sistema administrativo relativamente descentralizado. No podía crear edificios que se pudiesen comparar con los de Bizancio o Córdoba, pero, sin embargo, se produjo un notable resurgimiento de la actividad constructiva. La riqueza de Carlomagno, como la de sus predecesores romanos, dependía de los impuestos, y esta forma de gobierno tenía la fuerza necesaria para asegurar el suministro de fondos suficientes que le permitieran demostrar, por medio de edificios, la altura de su ambición imperial (...).
                    El renacimiento carolingio finalizó con la muerte de Carlomagno. En 843 el Gran Imperio era dividido por el Tratado de Verdún entre sus tres hijos (...). Las incursiones de los magiares provenientes del este y los esporádicos ataques vikingos a lo largo de la costa norte, rompieron la frágil paz; cesó casi por completo el comercio entre la Europa Occidental y el Oriente Mediterráneo. Los vikingos se extendieron por Polonia y Rusia, Francia, Normandía y Gran Bretaña, dominando gran parte de Europa del norte. Unicamente España, muy alejada de los invasores del norte y del este, pudo edificar edificios de importancia. (...) La calidad de la artesanía española era muy superior a la habitual en edificios contemporáneos del norte de Europa. La dominación musulmana había dejado expertos artesanos capaces de hacer edificios con un gran rigor geométrico, de alzar muros de ladrillo de gran calidad o arcos trazados geométricamente.

                                                   A.M. Ballarini i altres. La cristiandad de los bárbaros, en Trabajos prácticos de Historia

    1. Situa el text en el temps, l'espai i l'època que corresponen.
    2. Indica altres conseqüències polítiques de les incursions dels magiares i els atacs víkings a més de la que indica l'autor.
    3. Recorda que el terme vassalls per a alguns historiadors significa exclusivament els fidels nobles d'un senyor feudal mentre que d'altres historiadors ho utilitzen indistintament, tant quan es refereixen a vassalls-nobles d'un senyor feudal com quan es refereixen a vassalls-colons d'un senyoriu. Tenint en compte l'anterior, establix les diferències entre aquests dos tipus de vassalls, els privilegiats i els no privilegiats.
    4. L'autor planteja que no existia mobilitat social. Per què no hi existia? .
    5. Tipus de societat que establix el text. Idees que et bases.
    6. Explica el significat de "sistema administratiu relativament descentralitzat"
    7. Segons l'autor, quina finalitat tenia el renaixement constructiu de l'època carolíngia?
    8. A què va ser degut que "El renaixement carolingi finalitzés amb la mort de Carlomagno"?

  5. Observa el dibuix següent sobre un domini senyorial:

                           dibuix d'un domini senyorial
                                                   G.M.Trevelyan: Historia de Inglaterra, pag. 175

    Qüestions (recordeu llegir totes les qüestions abans de començar a respondre el qüestionari):

    1. Quina tècnica de conreu practicaven els seus habitants?
    2. Com devien ser les cases?
    3. Defineix:
      • feu
      • domini senyorial
      • vassall
      • serf
      • reserva senyorial
      • corvees
      • terres comunals
    4. La casa del senyor a partir del segle XI serà un castell. Quines funcions tenia?
    5. Observa el castell del plantejament del curs. Sabries situar els següents elements:?
      • Torre de l’homenatge
      • Camí de ronda
      • Muralles
      • Espitlleres
      • Merlets
      • Baluards
      • Fossat
      • Barbacana
      • Pont llevadís
    6. En cas contrari clica aqui.
    7. Els colons tenien dret a utilitzar el molí? I a caçar en el bosc?
    8. Fes una redacció referida al dibuix on apareguin les paraules: domini senyorial, tinença, cens, guaret, terres comunals, corvee, delme, tercer estament, senyor, serfs, caça.


             
  6.                                                                      La fam a Europa
    De la fam europea de 1031-1033, els testimonis són molt nombrosos, pero el més impressionant és el de Raul Glaber (monjo borgonyó que va viure a principis dels segle XI):
    “ (...) El temps estava tan trastornat que no es va poder trobar el moment adequat per a sembrar i segar, principalment a causa de les inundacions. Hi havia la impressió que els elements (del clima), oposats entre ells, lliuraven una batalla, quan el que feien en realitat era castigar la insolència dels homes. Les pluges constants havien calat tant en el sol que durant tres anys va ser impossible obrir solcs per sembrar. Al temps de les messes, les males hertes i la funesta zitzania recobrien la superfície dels camps. En el millor dels casos, un modi de gra sembrat donava de collita un sextarius, amb el qual dificilment es podia obtenir més d'un grapat de gra. Aquesta fam ben jova va començar a  l'est: devastant Grècia, va passar a Itàlia, es va difondre després per les Gàl.lies i es va estendre a Anglaterra. La manca de menjar va consumir a pobles sencers: rics i menys rics estaven pàl.lids, com els pobres, perquè la misèria universal havia posat fi al pillatge dels poderosos. Si es trobava algun menjar per vendre, el venedor podia, al seu gust, apujar el preu o respectar el preu habitual: així es podia veure que a molts llocs el modi de gra anava a seixanta sous, i en altres el sextarias es pagava a quinze sous. Després de haver-se menjat el bestiar i I 'aviram, els homes, obligats per una fam atroç, es posaren a menjor carronyes i altres aliments immunds. Alguns van arrivar a menjar fins i tot les algues dels rius per escapar de la mort, però fou en va... És horrorós de recordar els excessos a què va arribar la corrupció del gènere humà: es va veure llavors, quin dolor! homes desesperats per la fam que menjaven la carn d'altres homes, el que rarament s'havia vist en el passat. Els viatgers, assaltats per homes més forçuts que ells, eren esquarterats, cuinats al foc i menjats. Molts altres, fugifius de la fam de regió en regió, eren degollats a I'empara de la nit pels seus amfitrions i eren menjats pels que els acollien. Sovint, mostrant un fruit o un ou a un nen, hom se I 'emportava a un lloc amagat per a matar-lo i menjar-se'l.  A molts llocs els cadavers eren desenterrats i amb les restes  calmaven la fam”.

                                       Citat per Bonnassie, P. Del esclavismo al feudalismo en Europa Occidental, Barcelona (Crítica)

    Qüestions:


    1. Indica quin tipus de font és aquest document i argumenta la resposta.
    2. Situa'l en l'espai i el temps.
    3. A quina època històrica correspon?.
    4. Escriu les idees fonamentals.
    5. L'autor analitza les causes de la fam de què parla?. Raona la resposta.
    6. Està d'acord en el seu anàlisi?. Justifica la resposta.
    7. Quines conseqüències va comportar aquesta fam?
    8. Creus que el text reflexa una crisi de subsistències?
    9. Explica les característiques de l'economia de l'època.
    10. Creus que hi havia relació entre l'economia i la demografia de l'època?. Argumenta la resposta.


  7. Llegeix el document següent i respon les qüestions:
                                                        La población de una aldea de Normandia
    Ciertos estudios de la población de una aldea entera desde  el  siglo V hasta el VIII (...), en Normandía, permiten reconstruir la demografía de la época.  En general, la tasa de mortalidad infantil es extremadamente elevada: 45 por mil. La esperanza de vida al nacer es muy débil: apenas 30 años. La longevidad media se sitúa alrededor de los 45 años para los hombres, pero sólo es de 30 a 40 años para las mujeres, que mueren con frecuencia entre los 18 y 29 años a consecuencia de partos imposibles o de fiebres puerperales. Había por tanto que tener muchos hijos y muchas mujeres para sobrevivir. En efecto, las tasas de natalidad y de mortalidad se hallaban muy próximas, 45 por mil en ambos casos, con variaciones violentas en plazos muy breves. Los ancianos eran raros, pero una vez que habían sobrepasado los 40 años se doblaban sus posibilidades. (...) Aquellas poblaciones campesinas no habían cambiado apenas desde el Neolítico.
     
                                                                                E. Patlagean, M. Rouche: Historia de la vida privada, vol 2.

    1. Defineix demografia
    2. Indica el tipus de font i el tipus de document (econòmic, social...).
    3. De què tracta el text?
    4. Situa'l en el temps i l'espai .
    5. Digues a quina època històrica correspon.
    6. De què ens informa ? (el resum del text).
    7. Quines causes varen influir en els fets que heu observat?.
    8. Quines conseqüències varen comportar?
    9. Són representatius de l'època els fets que es descriuen? .


  8. Llegeix el document següent i respon les qüestions:

                                                        Las obligaciones de los campesinos
                Por San Juan los campesinos deben segar los campos del señor y llevar los frutos al castillo. Después deben limpiar los fosos. En agosto deben llevar a la granja la cosecha del trigo, pero no pueden entrar sus gavillas hasta que el señor haya retirado su parte. En septiembre deben entregar un cerdo de cada ocho, y de los más buenos. Por San diego deben pagar el censo . A comienzos del invierno deben trabajar la tierra del señor para prepararla, sembrarla y rastillarla. Por San Andrés, un pastel. Por Navidad, los pollos buenos y finos. Después, la cebada y el trigo. El Domingo de Ramos deben entregar los corderos. Después deben trabajar en la herrería, ir al monte y cortar la leña para el señor y hacer con su carreta todos los transportes del señor. Añadid además, que el molinero del castillo por moler el trigo del campesino se queda con una parte del grano y otra de la harina; que para cocer el pan también hay que pagar, y que si el panadero no se lleva su parte, lo cuece mal y lo quema.
                                                    Conte del segle XIII. Citat en Grup Germanía-75. Historia, materiales para la clase


    1. Dedueix quin tipus de pagesos són els del document:
      • esclaus
      • colons lliures (tinents)
      • colons serfs
      • petits propietaris (aloers)
    2. A quin estament pertanyien?
    3. Quins d'aquests grups treballava gratuitament les terres de la reserva senyorial?
    4. Quins d'aquests grups vivia en unes condicions socials més dures?. Per què?
    5. Quines relacions socials reflecteix el document?
    6. Explica el que sàpigues sobre elles.
    7. Et sembla que els pagesos estarien d'acord amb aquestes obligacions?. Raona la resposta.


  9. Llegeix el document següent i respon les qüestions:

                                                  CARACTER DE LA SOCIEDAD DEL S.IX
            Sea el que fuere el punto de vista que se adopte, se puede  decir que la Europa Occidental, desde el s.IX, ofrece  el aspecto  de  una sociedad esencialmente rural y en  la  que el intercambio y la circulación de los paises se restringieron al grado más bajo que podían alcanzar. La clase mercantil ha desaparecido en dichas sociedades. La condición de los hombres se determina ahora por sus relaciones con la tierra. Una minoría de propietarios laicos o eclesiásticos  detenta la propiedad; abajo de ellos, una multitud de colonos  está distribuida en los límites de los dominios. Quien posee   tierra, posee a la vez libertad y poder: por eso, la palabra  villano  designa a la par al campesino de un dominio (villa) y  al siervo. Poco importa que, en casos aislados dentro de la   población rústica, algunos individuos hayan conservado por casualidad su tierra y por lo tanto su libertad personal. Como  regla general, la servidumbre es la condición normal de la   población agrícola, es decir, de todo el pueblo. Sin duda, hay muchos matices en esa servidumbre en la que se hallan, al lado de hombres que viven en una condición muy parecida a la del esclavo antiguo, descendientes de pequeños propietarios  desposeidos o que se sumaron voluntariamente a la clientela de  los latifundistas. El hecho esencial no es la condición  política, sino la condición social y ésta reduce al papel de dependientes y de explotados, pero a la vez de protegidos, a todos los que viven en el dominio señorial.                                                    
                                                                               H.Pirenne: Hª económica y social de la Edad Media
    1. Defineix: laic, colon, domini. 
    2. Significat de: a)"posee libertad " b) "posee poder" . 
    3. Tipus d'economia que reflecteix el text. Indica les idees del text en que et bases . 
    4. Qui i per què constituïxen la classe dominant? 
    5. Quina és la condició jurídica  (segons els drets i deures) de la major part de la classe dominada?
    6. Existeixen diversos graus de drets entre aquesta majoria?. Raona la resposta. 
    7. Significat de "la condició ..... amb la terra" .
    8. Tipus de societat que deduïxes del text. Indica en quines idees del text et bases.
    9. Existeix alguna relació entre la situació soci-econòmica i el poder polític?. 
    10. Tipus de sistema polític que deduïxes del text. Raona la resposta


  10. Llegeix el document següent i respon les qüestions:         
     
                                                    La legislación franca del rey Gontran
                Quien matase a una mujer joven y libre en edad de procreación tenía que pagar seiscientos sueldos, mientras que si la mujer había muerto después de la menopausia, sólo tenía que abonar 200.  Si se la hería hallándose en cinta y moría, 700 sueldos de multa; pero sólo 100 si la criatura moría a consecuencia del aborto consiguiente. El rey Gontran, a fines del siglo VI, promulgó una estipulación suplementaria, probablemente porque este género de delito se estaba multiplicando: en adelante, había que pagar seiscientos sueldos por una mujer encinta asesinada, y, encima, otros seiscientos si la criatura muerta había de ser un varón. No se podía ser más explícito. Dado que un muchacho de menos de doce años "valía" 600 sueldos, mientras que la chica de su misma edad 200, ello significaba que se había establecido una verdadera jerarquía: en la base de la escala, la niña y la mujer mayor incapaces de concebir; en medio el muchacho; por encima la mujer encinta y en la cima el varón. Como además, la edad del matrimonio estaba muy próxima a la de la mayoría de edad, o sea, en torno a los doce años (Fortunato reseña el caso de Vilithut casada a los trece años y muerta a consecuencia del parto  poco después), y el rey Gontran consideró oportuno infligir 62 sueldos y medio de multa a toda mujer que proporcionara a otra una poción mágica de hierbas y plantas abortivas a fin de que no pudiera ya tener nunca hijos, todo ello acaba convergiendo en el hecho de que a la mujer no se la tomaba  en consideración  más que en su condición de madre.      

                                                                         E. Patlagean, M. Rouche: Historia de la vida privada, vol 2 pàg. 52
    1. Qui té més valor segons el text? (estableix un llistat de més a menys valoració).
    2. Explica les característiques demogràfiques de l'època i relaciona-les amb alguna idea del text.
    3. Creus que hi havia desigualtat de drets en la societat franca?
    4. Quina consideració social tenien les dones?
    5. Justifica per què es considera aquesta societat:
      1. jerarquitzada
      2. estamental
      3. masclista

Respon les qüestions sobre les característiques de la mentalitat feudal segons la interpretació del quadre sinòptic següent:
(el signe <----> significa causa i efecte simultàniament)

quadre sinòptic de la mentalitat feudal
                    
                                                                                                                 font: Elaboració pròpia

Qüestions sobre el quadre (si vols, pots llegir el text en què es basa aquest quadre sinòpti sobre la mentalitat feudal):

    1. Què és el que, majoritàriament, s'opinava sobre el món, què s'esperava de la vida?
    2. Explica  per què es pensava d'aquesta manera.
    3. Posa una creu en la resposta que consideris correcta sobre el que s'opinava sobre l'ésser humà:
      ¤ és un ésser creat per Déu per ser feliç en la terra.
      ¤ és un ésser creat per Déu per sofrir i patir en la terra
      ¤ és un ésser que gràcies a la seva intel.ligència dominarà al món.
    4. ¿Era important la fe en Déu?. Raona la resposta.
    5. Posa una creu en la resposta que consideris correcta sobre què era el que més valorava un noble en l'època medieval:
      ¤ el poder.
      ¤ els diners.
      ¤ viure amb les màximes comoditats.
      ¤ pregar i preparar l'ànima per al Judici Final de Déu.
      ¤ l'amor.
      ¤ l'amistat.
      ¤ l'honor, o sigui, l'orgull de sentir-se respetat pels teus iguals.
      ¤ tenir un treball estable.
      ¤ lluitar per sortir de la pobresa.
      ¤ lluitar per acabar amb la pobresa.
      ¤ fer la guerra.

      En acabar, pots anar a la correcció.
      enllaç amb la correcció
                                                                                                                       


    6. Llegeix els documents següents:
      Text 1
      Las circunstancias que rodean la vida en la Edad Media  del ser humano en general: inseguridad, guerras, epidemias, hambres, peso del poder feudal, tradición jurídica heredada a la vez de los romanos y  del derecho germánico, y finalmente poder ideológico de la Iglesia, no pueden sino resultar todavía más perjudiciales a la parte femenina de la  población. Y así es, desde luego, en la Alta Edad Media: el marido puede matar a su esposa adúltera después de perseguirla a latigazos, desnuda, a través del pueblo. La multa impuesta al asesino de una mujer es la mitad del precio de la muerte de un chico hasta los 14 años (época de la fertilidad femenina), superior al del varón entre los 14 y 20 y, a partir de los 20 años, seis veces inferior. La mujer sierva o esclava no puede casarse fuera del dominio de su señor y, si lo hace, sus hijos serán repartidos entre su señor y el de su marido. La mujer no elige, por supuesto, marido, pero acepta el que ha escogido su padre o su «linaje» por brutal, viejo o, al contrario, joven y amante que sea. De todas formas, corre siempre el riesgo de ser violada por algún bandido o por un señor rebelde y enemigo, de ser raptada, o de ser repudiada y condenada al convento si no a la muerte, según el buen parecer y deseo del hombre en general y del suyo en particular.

                                            Adeline Rucquoi. Historia de un tópico: la mujer en la edad media. historia 16
                                             issn 0210-6353, Nº 21, 1978, pags. 104-113 



      Text 2
                                                                  La Mujer en la Edad Media
      El principal problema que nos encontramos a la hora de definir la Historia de las Mujeres en la Edad Media, es su ausencia en las fuentes escritas, por lo que no es fácil rastrear sus actividades diarias, sus posicionamientos o pensamientos sino que lo poco que sabemos es a través de los escritos masculinos.
      Por eso hay que ser cuidadosos a la hora de tener o no por válida la imagen que los clérigos, los únicos que sabían escribir, dan sobre la mujer. A pesar de esta dificultad, hoy en día conocemos a grandes figuras como Leonor de Aquitania, Juana de Arco o Christine de Pisan, así como muchos elementos de su vida cotidiana: podemos conocer qué comían, a qué se dedicaban, cómo cocinaban, qué vestían, etc. (...) Nos encontramos con una Europa - incluida España- cristiana, en la que la Iglesia va tomando poco a poco parcelas de poder; entre ellas, las referidas a la moral. Este orden se ve reforzado por un sistema social muy rígido, marcado únicamente por el nacimiento, donde las diferencias de clase son claras.(...)
      Ligado directamente a este aspecto, y teniendo en cuenta que la virtud más importante para la mujer es la castidad, la cuestión de la sexualidad es ampliamente tratada por el clero. Entorno a ella surgen distintos debates que siempre concluyen en el mismo punto de exigencia para la mujer: despojar al acto sexual de todo goce y disfrute para entenderlo como un deber conyugal, que tiene como objetivo la procreación. Es por tanto, sólo posible dentro del matrimonio y con el esposo, no estando permitida para la mujer, bajo pena de escarnio y muerte, las relaciones extramatrimoniales ni adúlteras.
      (...) Desde el punto de vista social, podríamos hacer una triple diferenciación en cuanto a la posición de las mujeres en él: la mujer noble, la campesina y la monja. La primera de ellas era la única que podía gozar de grandes privilegios y la que, si fuese posible, podría alcanzar un mayor reconocimiento. Era el centro del hogar donde se encargaba no sólo del cuidado de los hijos y su educación sino que también de la organización de los empleados que trabajasen para ellos, del control de la economía y en ausencia de su marido, bastante común en la época por las guerras o las cruzadas, o por quedar viuda, era la encargada, como administradora, de tomar las decisiones en sustitución de su marido. [No obstante] (...) eran utilizadas como moneda de cambio a través de las uniones matrimoniales, que servían para sellar pactos estratégicos o políticos, y así aumentar las posesiones de uno u otro hombre. A la mayor parte no se les permitía intervenir en política y, aunque eran las transmisoras de la dote, según la Legislación, no podían gozar de ella ni en su estado de casadas, solteras o viudas, porque pertenecían al padre, al esposo o al hijo.
      Pero, sin lugar a dudas, era la mujer campesina medieval la que más duras condiciones de vida tuvo que soportar: dentro del hogar era la encargada de la cocina, de las ropas, de la limpieza, de la educación de los hijos, etc. Fuera de él debía ocuparse del ganado y del huerto, cuando no debía trabajar también en las tierras de cultivo. Si por el contrario la mujer residía en la ciudad [ ya en la Baja Edad Media], además de ocuparse de su familia y la casa, debía hacerlo del negocio familiar o ayudar a su marido en cualquiera de las actividades que éste llevase a cabo. Si ambos cobraban un salario, el de la mujer era notablemente menor, a pesar de que realizasen los mismos trabajos.
      Por último, la mujer que opta por dedicar a Dios su vida es una mujer que ha cometido pecados en su vida y quiere redimirse, o bien una segundona que ha visto cómo su dote se ha ido con una hermana mayor, o simplemente una mujer que ve el convento como salida a un casi seguro matrimonio pactado. Esta mujer ha sido la que más expectación ha generado en la historiografía, derivada de las particularidades de los conventos y la relativa libertad que se vivían dentro de ellos.
      La Educación es uno de esos campos en los que la mujer tiene cierto espacio en la Edad Media. Era ella, desde que la mayoría de la población es analfabeta, la encargada de transmitir la cultura y los conocimientos que poseía a los hijos y las hijas. (...) Las monjas eran las más afortunadas entre todas las mujeres si a la educación nos referimos ya que podían llegar incluso a conocer el latín y el griego y por tanto a leer y escribir. A pesar de que no era lo común, hoy en día sabemos de mujeres que retando a su tiempo, escribieron desde los conventos: Hildegarda de Bingen o Gertrudis de Helfta. Debieron enfrentarse a un cuestionamiento ya que se consideraban sin rigor por el simple hecho de ser mujeres. Se las consideraba también con menor inteligencia, menos capacidades o incluso sin alma: las prescripciones o normas que debían seguir las mujeres, independientemente de su edad o clase social, se regían por libros de los monasterios o de la Antigüedad. Destacan las obras de fisiología que argumentaban que la diferencia entre sexos era una cuestión biológica: a las mujeres les atribuían unos humores fríos y húmedos, mientras que a los hombres se les consideraba calientes y secos, la perfección y medida de todas las cosas. La naturaleza de las mujeres les hacía no sólo ser más débiles en los aspectos morales, sino también en los físicos, porque podía ser causante de todas sus enfermedades, entre ellas la menstruación -que no era sino todo aquello demoniaco que la mujer expulsaba por la vagina-.                   
                                
                                                  
            Ana Molina Reguilón en http://www.arteguias.com/mujeredadmedia.htm

      1. Raona per què diem que la societat cristiana medieval era patriarcal, jerarquitzada i estamental.
      2. Penses que hi hauria moltes dones intel.lectuals?. Raona la resposta.
      3. Creus que la classe social afectava la vida de les dones medievals? Raona la resposta.
      4. Què determinava la classe a la que pertanyia una dona?. I un home?.
      5. Per què no hi ha documents medievals sobre les dones de la seva època?
      6. Fes una redacció (si tens traça en escriure) o un còmic (si ets bo/bona en el dibuix) sobre la vida d'una dona a l'Alta Edat Mtjana.
         
    7. Ves a http://www.artehistoria.jcyl.es/historia/contextos/916.htm  per completar la informació que tinguis sobre la vida quotidiana a l'alta edat mitjana i imagina't que ets un personatge d'aquella època. Fes una redacció (si tens traça en escriure) o un còmic (si ets bo/bona en el dibuix) sobre la teva vida.
    8. a) Creus que els personatges dels contes infantils (La ventafocs, Blancaneus, La caputxeta....) tenen a veure amb l'Edat Mitjana? Raona la resposta.
      b) Analitza la relació entre els següents personatges i la realitat històrica:
      • el llop
      • el bosc
      • la madrastra
      • l'orfa
      • l'ogre
      • el príncep
      • la fada
      "il.lustració"

L'evolució dels Estats europeus a l'Alta Edat Mitjana

Estudieu en el llibre l'evolució dels Estats més significatius de la civilització europea fins el segle XII aproximadament (L'Imperi Germànic, França, Anglaterra, Els Estats Pontificis). Podeu consultar els enllaços següents:

.

Exercicis:

  1. Llegeix el text següent i respon les qüestions:
    • En l'Europa de l'Alta Edat Mijana, el Papa, a més de cap de l'església catòlica, tenia també un gran poder, ja que controlava  directament una part d'Itàlia i influia molt sobre els diversos monarques cristians. El Papa i l'emperador germànic es van enfrontar perquè aquest volia controlar el nomenament de bisbes de l'Imperi i del mateix Papa. De fet, totos dos volien que la resta de monarques europeus els reconeguessin com la màxima autoritat del món cristià. Per aquest motiu, dins l'Imperi germànic van ser freqüents les lluites entre els partidaris del Papa  (güelfs) i els partidaris de l'emperador (gibel.lins)

                                   A. Alcoberro i altres. Geografia i Històrica. Ciències Socials 2 Primer cicle. Editorial Teide.

      1. Com es diran els dominis territorials del Papa a Itàlia?
      2.  Per què creus que el Papa tenia tant de poder?



  2. Llegeix el document següent i respon les qüestions:
    1. Que només l'església romana ha estat fundada per Déu.
    2. Que, per tant, només el Pontífex romà té dret a nomenar-se universal.
    3. Que només ell pot deposar o establir bisbes.
    4. Que no hem de tenir comunió ni estar-nos a la mateix taula dels qui hagin estat exincomunicats pel Pontífex.
    5. Que només ell pot usar la insignia imperial.
    6. Que tots els prínceps han de besar els peus només del Papa.
    7. Que li es lícit deposar l'emperador.
    8. Que ningú no pot jutjar-lo.
    9. Que el Pontífex potr alliberar els súbdits de la fidelitat a un monarca injust.

                                                                                                Gregori VII. Dictatus Papae (1075)

      Qüestions:

        1. Què vol dir (en el contex del document):
          • Pontífex
          • comunió
          • excomunicats
        2. Quin tipus de font és aquest document?. Raona la resposta.
        3. Situa'l en el temps i l'espai .
        4. Digues a quina època històrica correspon.
        5. Busca informació sobre l'autor i fes un breu resum.
        6. Per què l'autor parla de "església romana"?
        7. A quin imperi es refereix?
        8. Explica quins poders s'atribueix el Papa en aquest document.
        9. Comenta per què es va redactar aquest document.
        10. Tots els habitants de l'imperi hi estarien d'acord?. Raona la resposta.


  3. Relaciona els conceptes de l'esquerra amb els enunciats de la dreta:

    San Benet                                                                    dinastia regnant a França
    OtóI                                                                             partidaris del Papa
    Les croades                                                                  emperador del Sacre Imperi Germànic
    Els gibel.lins                                                                  limitava el poder del rei a Anglaterra
    Els Capets                                                                    volien conquerir Terra Santa
    La Carta Magna                                                          va crear una regla monàstica


  4. Jo, Alfons, per la gràcia de Déu rei dels aragonesos i comte de Barcelona, marqués de Provença, t'otorgo i et concedeixo a tu, Guillem d'Anglesola , el meu castell de Mur per al servei i per a la fidelitat envers en mi i envers els meus successors. Et dono i et concedeixo aquest castell amb tots els seus termes i pertinences, amb totes les portes de sortida i amb totes les millores que hi facis, i especialment amb els seixanta mitgeres de blat que cada any acostumen a donar els homes d'aquest lloc. Tot aixó t'ho dono i concedeixo en feu, en servei i en fidelitat envers en mi i envers els meus successors, perquè ho tinguis en nom meu i en nom dels meus successors perpètuament, tu i la teva nissaga (...).
                I jo, Guillem d'Anglesola, renuncio a perpetuïtat, senyor rei, a qualsevol reclamació o a qualsevol queixa que fins ara tingui contra vos o contra els vostres, tant de béns mobles com de béns immobles o de qualsevol altra qüestió.

                                                                                                            Alfons el Cast,  any 1192
    Qüestions:

    1. Quin tipus de font és aquest document?. Raona la resposta.
    2. Situa'l en el temps i l'espai .
    3. Digues a quina època històrica correspon.
    4. Busca informació sobre l'autor i fes un breu resum.
    5. Quin tipus de relacions hi ha entre Alfons i Guillem?
    6. A quin estament pertanyen?
    7. Quins compromisos adquereixen en virtud d'aquest document?
    8. Quan de temps dura aquest acord?
    9. Quins motius tenia Alfons per fer-lo?
    10. I Guillem?
    11. a) En què es converteixen el homes "que cada any acostumen a donar els seixanta mitgeres de blat"?
      b) A quin grup social pertanyen?
      c) A quin estament?


  5. Situa en un eix cronològic els següents esdeveniments:
    -Tractat de Verdú
    -Carlemany és coronat emperador
    -Inici de la primera croada
    -Fi de l'Imperi Romà d'Occident
    -Otó I és nomenat emperador

Suposo que hauràs fet el repàs que et permet portar ben preparada la classe i treure un excel.lent en el proper examen. I ara, ¡farem un petita pràctica de tot el que has après!:

Exercici de repàs general

  1. A quí o què es refereix  l'enunciat de les definicions o respostes que llegeixes a continuació?
  • és una obra legislativa que consisteix a recopilar totes les lleis de l'època de Roma antiga i ordenar-les en un codi, nometat Digesto que va permetre que es conegués en occident el dret Romà i arribi fins a nosaltres.
  • famós per detenir la invasió musulmana en la batalla de Potiers.
  • Va conquerir el regne lombard a Itàlia, sotmetre als Saxons, annexionar-se Baviera i fer incursions contra els musulmans a Espanya i els ávaros a Hongria.
  • hereu del regne franc, va aconseguir reunir sota la seva corona la gairebé totalitat de l'Europa cristiana occidental.
  • gràcies a ell el titol d'emperador va tornar a establir-se a Europa, però ara sota un descendent dels bàrbars qui havien provocat la caiguda de Roma.
  • la seva coronación com emperador en l'any 800, va suposar el principi del Sacro imperi Romà germànic.
  • era una relació entre el senyor i el súbdit, aquest es donava a conèixer en l'acte de les Investiduras on senyor (rei o noble de major rang) li donava al vassall (noble o clergue) el feu a través d'un objecte.
  • és un acte on el senyor (rei o noble de major rang) lliurava al vassall (noble o clergue) el beneficium o feu, representat generalment per un objecte (anell, ceptre, espasa, grapat de terra, etc).
  • va constituir en l'edat mitja l'única classe lletrada. Ser laic era estar al marge del saber.
  • per a imposar obediència als seus manaments disposava de dues armes poderoses, l'excomunió i la interdicción.
  • era la base de la piràmide social. Els seus integrants excepte uns pocs que havien romà lliures depenien d'algun senyor, ja fora per naixement o per herència.
  • no era amo de la seva persona, doncs formava part de la gleba o terra, i no podia abandonar-la sense el consentiment del senyor. Tal vegada el seu major avantatge era la de no poder ser expulsat de la hisenda, doncs estava unit a ella pràcticament com arrendatari perpetu.
  • tipus de camperols que podien mudar-se, contreure matrimoni i transmetre els béns als seus fills segons la seva pròpia voluntat, de tota manera havien de respectar certes obligacions, com el servei militar, pagament d'impostos en diners o espècies i el compliment de servei, que consistia a tallar els prats del senyor, traslladar-li el vi i netejar les fosses del seu castell.
  • era l'explotació que li donava el senyor a un dels membres de la família dels camperols a canvi d'una renda en productes i treball uns dies en les terres del senyor.
  • Estat que representa la defensa dels interessos dels privilegiats.
  • Estil arquitectònic que utilitza la volta de canó i l'arc de mig punt.
  • expedicions que van emprendre els cristians d'Europa Occidental, en els segles XII i XII, per a rescatar Jerusalem en poder dels musulmans.

     2. Selecciona les idees correctes sobre la mentalitat a l'Alta Edat Mitjana ( o sigui, sobre el que pensa la majoria de la societat,
         siguin homes o dones, privilegiats o no privilegiats, francesos o alemanys), i copia-les a la teva llibreta:

  • En aquesta vida venim a sofrir si volem salvar l'anima i no convé la búsqueda del plaer.
  • Aquesta vida dura molt poc i s'ha a'profitar per gaudir el màxim possible.
  • Tot el que existeix en aquest món està establert directament per Déu (fenòmens de la naturalesa, malaties, riquesa, drets...).
  • S'ha de lluitar contra les desigualtats socials perquè són injustes.
  • Els nobles són éssers superiors.
  • Sempre hi ha hagut pobres i rics i sempre n'hi haurà.
  • Els vilatans han de unir-se i lluitar per aconseguir més drets.
  • Oposar-se a l'ordre establert és lluitar contra Déu.
  • Els plebeus haurien de tenir els mateixos drets que els nobles.
  • Els homes i les dones són iguals.
  • El repartiment de la riquesa i la pobresa és voluntat divina.
  • Els millors han de dirigir la societat  i d'aquesta manera tothom es beneficia.
  • Déu ha donat la riquesa als rics per a què siguin misericordiosos amb els pobres.
  • Déu ha donat la pobresa als miserables per provar la seva fe i l'amor que el tenen.
  • Tots hem d'acceptar la nostra situació perquè és la voluntat divina.
  • Déu vol que ens esforcem per prosperar i viure millor.
  • Forces sobrenaturals dominen el món.
  • Els nobles de tots els països europeus són semblants perquè tenen els mateixos ideals.
  • Els membres de l'ésglésia són els únics que poden interpretar la paraula de Déu.
  • El dolor i el sofriment són proves per demostrar la fe en Déu.
  • L'esforç personal no es valora perquè tot (riquesa, drets, posició social) s'hereta.
  • La saviesa si no està al servei de Déu és pura vanitat.
  • La malaltia és un càstig de Déu pels pecats comesos.
  • La font del coneixement són les Sagrades Escriptures.
  • Tot és relatiu.
  • Pels virtuosos la mort és la porta a la felicitat.
  • Les dones són ésser inferiors, dèbils i, per això, propenses al pecat.
  • La raó no té un valor especial, el que importa en aquest món és tenir fe en Déu perquè és la fe la que permet salvar l'ànima.
  • Tots els homes són iguals i haurien de tenir els mateixos drets.
  • S'ha d'estudiar i investigar per millorar les condicions de vida de la societat.
  • La naturalesa està plena de misteris que, per això mateix, no es poden comprendre.
  • El que importa és guanyar molts diners.
  • Hi ha veritats eternes que ningú pot posar en dubte.
  • Els privilegis són drets especials concedits per Déu a la noblesa i al clergat per servir-lo millor.
  • Tot és subjectiu.
  • S'ha de cuidar el cos perquè un cos sa és la font de la salut.
  • L'esforç personal és una gran satisfacció.
  • Tenim dret a divertir-nos.
     En acabar, pots anar a la correcció                              enllaç amb la correcció

      3. I, abans de fer l'examen, pots anar a http://www.profesorfrancisco.es/2011/03/la-edad-media.html  on podràs fer un repàs
         general de l'Alta Edat Mitjana.



Tornar al guió del T.3                     Tornar a l'índex de Segon